Home

ez a poszt régen, az előző helyre született, de sajnos folyamatosan aktualitása van és ha hiszed, ha nem, még most, belekezdve a hetedik utcán töltött évembe is tudok meglepődni. Szóval, ha futárra lenne szükséged és nem akarsz szemtikkelést és hang nélkül anyázást, akkor ezeket érdemes betartani:

  1. ha küldeményt adsz oda futárnak, az ugyan úgy legyen felcímezve, mintha postára vinnéd. A futár ügyes gyerek, de nem gondolatolvasó, ugyanakkor, ha nem tudod az irányítószámot, az nem akkora gáz. Ha gps koordinátát adsz le, azt ellenőrizd le többször, mert egy-egy tizedes elírás megyényi eltéréseket jelenthet (hiszed, vagy sem, tapasztalatból beszélek).
  2. ha futárt rendelsz, könyörgöm azt a cégnevet add meg, ami a kaputelefonon van, vagy ami ki van írva. Engem a legkevésbé sem érdekel, kinek a tulajdona a cég, pláne ha nem találom meg.
  3. ha futár csenget be hozzád, mond be, hogy hova menjen. Az, hogy te tudod hol vagy, az nem azt jelenti, hogy a futár is tudja és ez egy száz+ lakással rendelkező társasházban szül nehéz helyzeteket. Lehet a postaládákból infót kinyerni, de ez nem atombiztos, ellenben kurva lassú megoldás. Jobb, ha mondod az emeletet és az ajtót.
  4. ha bemondtad az emeletet, akkor nyisd ki résnyire az ajtót és akkor tutira tudni fogja az a futár, hogy hova menjen a körfolyosón, mert az esetek többségében a századelőn feltett ajtószámok már nincsenek meg és úgy körözni a körfolyosón, hogy egy számot ismerve próbálom kiszámolni, hogy melyik lehet az ajtód, megintcsak időrabló. Mivel úgyis be fogok csöngetni, ha megtalállak, jobb előre kinyitni az ajtót. Ez nem létszükséglet, de nagyban könnyít a helyzetemen.
  5. ha futárt rendelsz, akkor rendeld, amikor már a boríték feladásra kész állapotban van. A futár nem biztos, hogy mutatja, de kipattan a bicska a zsebében, ha azt hallja “máris itt, azt mondták huszonöt perc”. Ez ugyanis úgy hangzott valszeg a telefonban, hogy huszonöt percen belül. Ami ugye kicsit más.
  6. ne kérdezz hülyeséget.
    Igen, télen is. Jelenleg a balatoni lángos sütésen kívül minden munka évi tizenkét hónapos. Ez is.
    Nem, nem fázom, felöltöztem.
    Nem, nem ázom át, vízhatlan.
    Nem, a táska sem, az is vízhatlan.
    Nem, nem veszélyes. Nekem. Neked az lenne most, de néhány hónap rutinnal neked sem.
    Igen, veszélyes. Pont, mint minden más munka.
    Nem, nem zavar a forgalom (autók). Most komolyan, ez a munkám, több, mint hat éve, azért az gáz lenne, ha ennyi idő alatt nem szoktam volna meg. Pláne, ennyi ideje minden nap nyolc órán át rettegni az autók között elég fárasztó lenne éveken keresztül. Értsd, nem csinálnám, ha így lenne. Lehet persze beszélgetni és jól is esik nekem speciel, mert rohadt magányos meló ez, de ezek kicsit olyan kérdések, mint a lakásba benyitó férjtől megkérdezni, hogy “megjöttél drágám?” “nem bazmeg, nem jöttem meg”.
  7. ha te rendeled a futárt, de nem te vagy a feladó, vedd a fáradtságot és legkésőbb a futár megrendelése utáni öt percben jelezd ezt annak, akitől a cuccot el akarod vitetni. Ha a címzett is más, akkor neki is. Hidd el, magadnak spórolsz meg kínos pillanatokat, mert vagy nekem, vagy a feladónak fel kell hívnia téged, hogy akkor most pontosan mit is akarsz elküldetni. Ráadásul, ha ez sokáig tart, még pénzbe is fog kerülni, de minimum ennyivel később kapod meg a cuccod, értsd nem leszek gyors, miattad, pedig pont emiatt fizetsz.
  8. ha te rendeled a futárt, akkor fizesd is ki. Komolyan ciki és ez is elsősorban neked, ha a címzett, vagy a feladó, aki nem te vagy, ott hápog, hogy nem is tudta, hogy fizetnie kéne. Nekem nem gáz, mert én addig nem jövök el, amíg valaki ki nem fizeti, de nem fog üzleti szempontból jó színben feltüntetni (égni fogsz, mint a rongy).
  9. praktikus tisztában lenni azzal, hogy az a küldemény, ami neked rohadt fontos, ugyan ilyen fontos-e a címzettnek. Értsd, ha valamit személyesen kell átadni, akkor azt beszéld meg a címzettel kérlek, mert egyáltalán nem biztos, hogy jól jön ki, ha személyes átadás címén kirángatom a vezérigazgató urat egy üzleti tárgylásról. Márpedig kirángatom, ha kell, mert ez a munkám és nem is rám lesz berágva, hanem rád, hogy ezt kérted tőlem.
  10. a postázó nem ördögtől való dolog. Nyilván lassít a kézbesítésen néhány helyen, de egyrészt, sok esetben nem, mert azonnal felhívják a címzettet, hogy küldeménye jött és akkor ő tud dönteni, hogy lemegy-e érte azonnal, vagy marhára ráér neki (lásd előző pont), mindenesetre én tudok továbbmenni, a másik küldeményemmel, ami másnak pont olyan fontos és sürgős, mint neked a tiéd. A másik fele, hogy néhány esetben nem is lehet máshova leadni. Ha mégis annyira fontos a személyes kézbesítés, akkor írd rá a borítékra a címzett telefonszámát és ledumálom vele a dolgot, de ezt is beszéld meg vele előre, mert ha éppen síelni van, akkor nem lehetetlen a személyes átadás, de elég borsos az ára.
    Egyébként ennek a történetnek a fordítottja is él ám, mert ha te recepció vagy és van postázó is, de én kötöm az ebet a karóhoz, hogy márpedig oda nem adhatom, hanem személyesen kell, akkor azt nem én találtam ki, hanem a feladó és nekem muszáj mindent megtennem azért, hogy ez személyesen legyen átadva. Mert értem én, hogy faszság, de ha a megrendelő azt kéri, hogy kecskevérrel batikoltassam a címzett aláírását egy szűzlány alsóneműjére, akkor nekem mindent meg kell tennem azért, hogy ez megtörténjen, függetlenül attól, hogy te, mint recepció, vagy akár én, mint futár erről mit gondolok. Ez a munkám, ezért fizetnek.
  11. ne küldj futárral kaját, ami kifolyhat, mert az ki is fog folyni.
    ne küldj futárral általában folyadékot, mert mi a fasznak küldenél?! Most komolyan.
    ne küldj futárral élő állatot.
    általában ne küldj olyat, amit magad ne tudnál elvinni, ha akarnál.
    ne küldj futárral tehát olyan ami kárt tehet benne.
    ne küldj futárral olyat, amit te magad nem bírsz el, mert a futár el fogja bírni, de minimum kibaszás vele, tehát, ha mégis muszáj, simogasd kicsit a lelkecskéjét, hogy érezze, tudod, hogy megszopattad és sajnálod. Ilyenkor adj borravalót és szeretni fog a futár.
  12. ha üreszsákos futárt rendelsz, mert van ilyen, akkor legyél tisztában azzal, hogy ez nem szó szerint értendő. A futárnak sohasem üres a zsákja, mert van benne szerszám, kaja, az adminisztráció kellékei, pótbelső, innivaló és sok esetben ruhanemű. Az üreszsák annyit jelent, hogy egészen biztosan nincs benne olyan más által rendelt küldemény, aminek a térbeli kiterjedése akadályozná, hogy a te cuccod beleférjen. Értsd, ha egy erőmű generátorának turbinalapátját akarod bringással elküldeni (vagy esetemben tíz eredeti dobozban lévő tabletet), akkor az nem azért nem fér bele, mert benne van a futár három szendvicse (és esetemben az angol könyvem munkafüzettel). Az üreszsák arra jó, hogy ha el akarsz küldeni három nagy csatos dossziét, akkor egész biztosan ne legyen benne már másik három, ami miatt nem fér majd bele a tiéd.
  13. ha p7-et rendelsz, ami azt jelenti, hogy a vállalt határidő egy magasabb tarifáért cserébe jóval rövidebb, nem azt jelenti alapból, hogy én gyorsabban tekerek, ha több pénzt kapok, azt meg pláne nem, hogy lassabban, ha kevesebbet. Tudod – és ez akár lehetne egy külön pont is, de maradjon most már itt -, nem csak te küldesz dolgokat futárral. Napi szinten nagyságrendileg négyszáz küldeményt viszünk el. Ez azt jelenti, hogy egy futár egyszerre bizony több dologgal foglalkozik. Ha sok a meló a diszpécser úgy adja a futárnak a küldeményeket, hogy közben figyeli a vállalt leadási határidőket. Ha a legrégebbi küldemény közeledik a másfél órához, nem ad többet a futárnak, vagy úgy adja, hogy le tudja adni azt időben. Értsd, abban a nagyjából másfél órában, amíg a futárnál van a küldeményed, ő valószínűleg keresztbe-kasba bejárta a te környékedet is és a címzettét is és jó eséllyel több küldeményt is kézbesített közben. A p7 azt jelenti, hogy a te küldeményed prioritást élvez a többivel szemben, tehát még csak azt sem, hogy nincs nálam más, csak azt, hogy onnantól, hogy a kezembe vettem a küldeményed, odáig, hogy leadom a címzettnek, semmi mással nem foglalkozom, nem foglalkozhatok.
  14. ha valami értékes, vagy kényes, esetleg kibaszott fontos, akkor vagy ne hívj futárt és vidd magad keresztül a városon, vagy add oda neki és bízz meg benne. Ez a munkája. Hidd el, akármit is küldesz, szinte biztos, hogy volt már nála értékesebb, drágább, kényesebb cucc. Baszki, kolléga fotózásra vitt minyont cukrászdába. Igen, bringával. Volt, hogy a bolt bevételét kellett elvinni és a szórakoztatóelektronika és számítástechnika minden manifesztuma volt már a zsákomban. Az összes nagy magyar divattervező ruháját vittem már. Fotózásra is és ügyfélnek is. Hidd el, még ha nem is látszik rajtam, vagy a táskámon, tudom hogy kezeljek egy százezer forintos kisestélyit. Igen, ez az elején neked kurva nehéz lesz, mert ez egy olyan bizalmi kapcsolat közöttünk, amire neked elég kevés időd van felkészülni lélekben, de ez egy ilyen sport, ha nem megy, ne erőltesd, old meg máshogy, de ha futárt hívsz, az azzal jár, hogy meg kell bíznod benne.
  15. és igen, meg tudom oldani, hogy akkor legyek ott, vagy addig, vagy addig ne és azt is, hogy ez a cucc ajándék, beleteszem a díszszütyűbe és felhívom és odahívom és kifizettetem és megveszem és behajotm és ügyintézek és bevásárolok és általában véve problémamegoldok. Nem kell ettől beszarni. Ez a munkám. Hidd el, akármivel állsz elő, nagyon meglepni már nem tudsz. Én akkor vagyok rendelve, ha az a helyzet már túl ment azon a ponton, ahol neked, a megéri pöcsölni vele. Én ezt tudom.
És igen, ezt le kell írni, mert a Hajtipajti idén húsz éves és ezek a dolgok a mai napig elő-elő jönnek. Persze rengeteg a pozitív példa is, sőt, ezek a kirívó esetek, de ettől még nap, mint nap beleszaladok ilyenekbe. Fel nem cseszem már rajta magam, mert megszoktam, de egy idealizált világban ezekkel nem kellene foglalkoznom, ezeket nem kellene elmagyaráznom, hanem csak azzal kellene foglalkoznom, hogy az akármit eljuttassam ából bébe, mert nekem ez a dolgom, ezért fizetnek.
7 hozzászólás a(z) “Mielőtt bringásfutárt hívnál” bejegyzéshez

  1. jó, hogy pont a 13-as pont, oda lehetne írni kis csillagozással, hogy kivéve égszakadás fődindulás, mert akkor bármi megtörténhet – és mörfi szerint iőnként meg is szokott :)

    • vittem én már úgy p7-et újpestről, hogy a plázánál ledefekteltem, de nem volt idő megjavítani és mivel tudtam, hogy nem kár azért a külsőért, felnin csapattam végig madách térig. Persze mindég van valami, ami közbejön, de olyan még nem volt, hogy valahogy ne oldottuk volna meg.

  2. amúgy a mai napig hiába szajkózom a főnökömnek, hogy ha futárt hív, címezze már fel rendesen a kurva borítékot (neadjisten a feladót is írja rá), mert annyi minden történhet útközben… mindig csak legyint rá, hogy “tudják ők azt”… facepalm.

    • ez a feladó dolog még tipikusan olyan, ami nem nekem ciki, hanem annak, aki nem vette a fáradtságot, hogy ráírja. Ezzel kábé azt üzeni a címzettnek, hogy szarik ő erre az egészre.

    • igen, ez alapvető félreértés. Kevesen gondolnak bele, hogy azon kívül, hogy egy nyolc órája semmilyen szinten sem anyagcserélt futárnak, hogy esik a kajaszag, ami a zsákjából árad, de ez egy dolog, de futárzsák és futárzsák között van ugyi difi. Alapvető difi. A kajafutároké, akik hozzák (!) a kaját, vízszintes, az enyém, aki viszi a dolgokat elfele (nagy különbség megintcsak), függőleges. Tehát mondjuk annak aki megkérdezi, hogy “mit szállítasz, pidzát?”, vinnék abban a zsákban lapos, sokfeltétes étket élére állítva szállítva (döbbenetesen sokakból hiányzik a józan paraszti).
      Viccet félretéve, nagyon kevés a kajás bringás és ennek oka van. Egy-két speciális kivételtől eltekintve, bringára nem lehet olyan eccájgot aplikálni, amivel biztonságosan és hatékonyan szállítható az étel (Krakkóban láttam olyan hátizsákot, ami direkt 45ös pizzára volt kitalálva, de az ottani futárok nem normálisak). Mondom van egy-két cég, mert pölö speciel a hamburgert lehet úgy dobozolni, de lássuk be a kizárólag hambira szakosodott cégek száma az egyhez konvergál.
      Egyébként meg mindent lehet, ha az a feladat, elviszem a bográcsgulyást is, forrón, csak kérdés, én vagyok-e rá a legjobb választás. Ezt viszont a kedves júzernek illene végiggondolni, nem az én feladatom. Vittem én már negyven darab bagett szendvicset, meg lehet csinálni, csak azok amik alul voltak, sokat veszítettek az esztétikai értékükből.

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

